טיפול חדיש בהתקרחות ונשירת שיער

במשך אלפי שנים האנושות מאבדת את שיערה וסובלת מקרחת ושיער דליל ואף פעם לא באמת הוצע טיפול בהתקרחות שמצא דרך לעצור את נשירת השיער ולגרום לשיער לשוב ולהיראות כמו פעם, אך התרופה להתקרחות נמצאת בפתח. בימים אלו ממש, טיפול חדשני שפותר לחלוטין את בעיית ההתקרחות והשיער הדליל אצל גברים ונשים כאחד נמצא בשלבי פיתוח ואישור אחרונים. מדובר בטיפול בעזרת תאי המטופל עצמו שנמצאים בזקיקי השיער ושייך לתחום הרפואה הרגנרטיבית.

הטיפול מתמקד בהתקרחות גברית ונשית טיפוסית שבאה לידי ביטוי בשיער דליל ונסוג עם הזמן עד לקרחת באיזור העליון של הראש אצל גברים. והתדלדלות שיער חמורה באיזור העליון של הראש או בכולו, אצל נשים. לכן לפני שתקראו, חשוב לדעת האם הטיפול מתאים לכם, ולכן יש להבין האם אתה או את אכן סובלים מהתקרחות גברית גנטית או התקרחות נשית גנטית.

הרפואה הרגנרטיבית פנתה לטיפול בהתקרחות ושיער דליל
הרפואה הרגנרטיבית פנתה לטיפול בהתקרחות ושיער דליל

רפואה רגנרטיבית

הרפואה הרגנרטיבית היא ענף חדש יחסית ברפואה שמנסה לפתור בעיות רפואיות, לשקם כשלים ופגמים בגוף ואף לייצר איברים ורקמות חדשים בעזרת תאי המטופל עצמו, כאשר הדגש הוא על תאי גזע.

הענף הזה כבר נותן בימים אלו מענה ופתרונות אפשריים לשלל תחלואות וכשלים גופניים, כמו סרטן ושיתוק, ואף הצליח להצמיח איברים כמו כבד ורקמות מוח.

בין היתר פנה הענף לתופעת הקרחת ונשירת השיער כדי למצוא טיפול אפקטיבי ויעיל באמת לבעיית ההתקרחות הגברית ושיער דליל אצל נשים.

הרקע לטיפול בהתקרחות ושיער דליל

זקיק השערה
זקיק השערה

כדי להבין את הרקע לפתרון בעיית ההתקרחות והשיער הדליל צריך להבין את מנגנון צמיחת השיער עצמו.

השערה היא אינה איבר חי, אלא סיב חלבון שצומח מתוך זקיק השערה שנמצא מתחת לעור. זקיק השיער מצמיח את השערה במחזור צמיחה קבוע שמורכב משלושה שלבים שנמשכים במשך שנים. השלב הראשון, העיקרי והממושך ביותר הוא שלב הצמיחה שנקרא "אנגן" שבו השערה צומחת ומתארכת. השלב השני הוא שלב הביניים שנקרא "קטאגן" שבו קצב צמיחת השערה מאט. השלב השלישי והאחרון נקרא "טלוגן", בו הצמיחה נעצרת ולבסוף השערה נושרת עד לתחילתו של מחזור חדש. אי לכך כל גבר ואישה חווים נשירת שיער, אך מדובר בנשירת שיער תקינה של עד כ100 שערות ביום בממוצע.

המחקר שעליו מבוסס הטיפול מצא כי האחראים לצמיחת סיב השיער עצמו הם תאים שנמצאים בשורש השערה הנקראים "דרמאל פאפילה" בשפה המקצועית. אותם תאי שורש השערה מקבלים את הוראות יצור הצמיחה מתאים, דמויי תאי גזע, שנמצאים בשכבת מעטפת מתחת לבסיס הזקיק הנקראים "דרמאל שית' קאפ סלס" בעגה המקצועית. בעזרת תקשורת תקינה בין התאים הללו זקיקי השיער שומרים על מחזור צמיחה תקין שבא לידי ביטוי בשיער מלא המכסה את עור הקרקפת.

מה גורם להתקרחות ונשירת שיער?

הסיבה העיקרית לתופעת ההתקרחות הגברית והנשית היא בעצם הפרה קבועה של מחזור צמיחה תקין זה. ההפרה הזו מתרחשת עקב רגישות גנטית, שעוברת בתורשה, של חלק מזקיקי הראש לאנדרוגן הגברי שנקרא דיהו-טסטוסטרון. אותו דיהו-טסטוסטרון, או DHT בראשי תיבות לועזיים, הינו בעצם ההורמון הגברי- הטסטוסטרון שעובר המרה טבעית בגופם של גברים ונשים.
אצל גברים כמותו של האנדרוגן הזה בדם גדלה לאחר גיל ההתבגרות ולכן ההתקרחות הגברית מתחילה בגילאי הבגרות השונים.
ואילו אצל נשים נוכחותו של הDHT מנוטרלת ע"י ההורמון הנשי- האסטרוגן, עד לגילאי המעבר או גילאים צעירים יותר שכמותו של ההורמון הנשי פוחתת או שיכולת הנטרול שלו מופרת מסיבות לא ברורות.

האנדרוגן הזה מתחיל לפגוע לאט בזקיקי שיער הראש הרגישים אליו ופוגע בתקשורת התקינה של התאים בזקיק השערה. הדבר בא לידי ביטוי בכך שתאי שכבת בסיס הזקיק מפסיקים לשלוח את האותות והגירויים הנחוצים שאמורים להורות לתאי שורש השערה ליצר סיבי שיער באופן סדיר ותקין. התוצאה היא ששלב הצמיחה מתחיל להתקצר בכל מחזור שעובר ואילו שלבי ההאטה והמנוחה מגיעים מוקדם יותר ואף מתארכים. הווה אומר פחות ופחות זקיקים שמצמיחים שיער לתקופה ממושכת ויותר ויותר זקיקים שיוצרים נשירת שיער לתקופה ממשוכת.

התוצאה אצל גברים היא שיער שנהיה דק תחילה, כמותו מתדלדלת בהמשך עקב נשירת שיער רבה יותר, ולבסוף נחשפת הקרחת בדפוסים קבועים שמתחילים באזור צידי הראש העליונים (מפרצים), בקודקוד הראש או בשניהם במקביל עד שכל האיזור העליון של הראש (איזור הכתר) ניהיה קירח.
אצל נשים, לעומת זאת, הראש אינו מקריח לחלוטין, אלא השיער בו ניהיה דליל יותר בצורה משמעותית באיזור העליון של הראש או באופן כללי.

תבנית התקרחות ודלילות השיער אצל גברים ונשים
תבנית התקרחות ודלילות השיער אצל גברים ונשים

השיטה החדשנית לטיפול בהתקרחות ושיער דליל

תאי הגזע שלנו הם המתפתח לטיפול בהתקרחות
תאי הגזע שלנו הם המתפתח לטיפול בהתקרחות

חשוב לשים לב, שאצל גברים בעלי קרחת, שיער הראש בחלקו האחורי ובצידי הראש אינו מקריח, אלא ממשיך לשמור על צמיחה תקינה ונראה מלא.
דבר זהה מתרחש אצל האישה הסובלת משיער דליל שכן היא אינה מקריחה לחלוטין אלא עדיין נהנית מצמיחת שיער תקינה של חלק משיער הראש שלה.
הסיבה היא עמידות של אותם זקיקי שיער בפני ההשפעות השליליות של הDHT. והם המפתח לטיפול החדיש בהתקרחות והשיער הדליל.

היות שצמיחת השיער מעידה על מחזור צמיחה תקין, הדבר מעיד על תפקוד מלא של תאי שכבת בסיס הזקיק של אותם זקיקים שמתקשרים בצורה ראויה עם תאי שורש השערה שבתורם מצמיחים את השערה באופן סדיר.

אי לכך ,אותם תאי בסיס הזקיק מבודדים, מתרבים בתנאי מעבדה, תוך שמירה על תכונות עמידותם בפני האנדרגון הגברי, ומוחדרים בחזרה אל הקרקפת של המטופל. התאים מתחברים אל זקיקי השיער שאינם מצמיחים שיער, מחליפים את תאי הבסיס הלא מתפקדים, מתחילים לשלוח את הגירויים הנחוצים לעבר תאי שורש השערה של אותם זקיקים ובכך בעצם "מחזירים לחיים" את זקיקי השיער הפגומים.

התוצאה היא צמיחה מחודשת, תקינה וקבועה של כל זקיקי השערה על הראש שאמורה לייצר למטופל ראש בעל שיער מלא לחלוטין.הווה אומר טיפול בהתקרחות שבאמת ישים סוף לתופעת הקרחת והשיער הדליל.

איך הטיפול בהתקרחות יתבצע?

על אף שטיפול בהתקרחות זה נשמע כה פורץ דרך, מהפכני ומסובך, דווקא אופי הטיפול הינו פשוט ונוח.

תהליך נטילת הזקיקים הבריאים
תהליך נטילת הזקיקים הבריאים

המטופל או המטופלת ניגשים לקליניקה ושם נלקחת מהם פיסת עור בקוטר של כחמישה מילימטרים עם זקיקי שיער בעלי צמיחה תקינה מאיזור העורף שבדרך כלל עמידים בפני הDHT. לאחר מכן פיסת העור נשלחת למכון הרביית תאים יעודי ושם יפרידו את התאים הנחוצים וירבו אותם תוך כדי שמירה על תכונותיהם. לאחר זמן מה המטופלים יחזרו לקליניקה ויקבלו הזרקה מבוקרת של אותם תאים אל תוך שכבת הדרמיס של העור באיזורים בעלי קרחת או שיער דליל.
לאחר תקופה של כמה חודשים בלבד האיזורים האלו יתחילו לחוות צמיחה מחודשת של שיער.

היות שמדובר בהליכי אישור של טיפול רפואי לכל דבר, בטיחות הטיפול היא דבר שנבדק בראש ובראשונה. הסיכונים בטיפול בהתקרחות זה הם אפסיים והממצאים מהניסויים ממחישים זאת. הסיבה היא שעל אף שמדובר בטיפול פולשני, הטיפול מתבצע ע"י תאיו של המטופל עצמו- דבר שאמור למנוע דחייה כלשהי של הגוף שכן לא מדובר בהחדרת עצמים או חומרים זרים.

העומדים מאחורי הטיפול בהתקרחות

החברה שפיתחה את שיטת הטיפול היא חברת המחקר הקנדית "רפליסל" (Replicel). עם זאת כדי להפוך טיפול כזה לזמין לציבור יש לאשרו כטיפול רפואי מן המניין מול משרדי הבריאות במדינות השונות- תהליך שלוקח לא מעט זמן וכסף. החברה אינה הייתה מעוניינת לשווק את הטיפול, אלא למכור אותו כזיכיון בלעדיות מקומי לחברות שיאשרו את הטיפול מול הרשויות במדינתן בצורה סופית ויפיצו אותו לציבור. ענקית הקוסמטיקה היפנית "שאסיידו" (Shiseido) חתמה על הסכם כזה בשנת 2013 וכעת היא נמצאת בשלבי האישור הסופיים מול רשויות הבריאות במדינתה.

מתי והיכן הטיפול יאושר?

הטיפול ישווק ביפן וצפוי להיות זמין לציבור בשנת 2018. קבלת אישור טיפול כזה בכל מדינה אחרת ייקח הרבה יותר זמן מכיוון שמאז 2013 הרגולוצייה היפנית מעודדת זירוז משמעותי של מתן אישורי שיווק רפואיים לטיפולים רגנרטיביים במדינתם ממניעים של צמיחה כלכלית ובריאות התושבים המבוגרים הרבים בה.

לסיכום, מדובר בטיפול בהתקרחות וטיפול בשיער דליל שהינו אלגנטי ופורץ דרך. בין אם מדובר באנשים שרק החלו להקריח, בין אם מדובר באנשים שנמצאים בשלבי התקרחות ושיער דליל מתקדמים ובין אם מדובר באנשים בעליי קרחת בוהקת, הטיפול הזה יתאים להם. אף על פי כן, חשוב להבין שמדובר בטיפול בהתקרחות ושיער דליל שנובעים מסיבות תורשתיות המכונה "אלופצייה אנדרוגנית" בשפה הרפואית. הטיפול אינו יכול לפתור בעיות התקרחות ודלילות שיער שנובעות מסיבות כמו פציעות, כוויות וכדומה שכן מהותו מתבססת על החזרת תפקוד של זקיקי שיער קיימים, ולא יצירת זקיקי שיער חדשים, יש מאין.

רוצה לדעת מתי הטיפול יושק לפני כולם?
הירשם עכשיו!

הירשמו כעת לכל העדכונים החמים בנושא.